Posted by Liana Manjaku on 11:01 AM




Ramai pelanggan bila cuba untuk turunkan berat, mereka akan keliru sama ada nak pilih pengemulsi lemak antara Lecithin atau Omega Guard. Ini kerana kedua-dua produk ni dicadangkan untuk proses penurunan berat badan. Jadi sebelum anda memilih untuk mendapatkan samada Lecithin atau pun Omega Guard, apa kata baca dulu kupasan kedua-dua produk berikut.

Lecithin adalah makanan super semulajadi yang hebat seperti mana kebanyakan supplement yang digabungkan di dalam satu kapsul kerana ianya membekalkan gabungan lemak yang bernutrisi dan sesetengah vitamin B. Orang ramai menggunakan supplement Lecithin sejak berdekad lalu. Sumber terbaik Lecithin boleh ditemui di dalam kuning telur dan susu soya (serta otak haiwan, yang diambil sebagai makanan) tetapi kita tidak mampu untuk mengambil sumber Lecithin tersebut di dalam kuantiti yang diperlukan oleh keperluan harian kita. Ini adalah perkara yang sangat merugikan kerana Lecithin sangat berguna kepada hampir kebanyakan sel di dalam tubuh badan kita. Lecithin digunakan oleh tubuh badan kita dalam beberapa cara yang berbeza tetapi kebanyakan menggunakan supplement Lecithin terutamanya untuk kawalan kolestrol atau pun untuk meningkatkan minda.


Lecithin sebenarnya adalah campuran semulajadi phospholipid. Walaupun Lecithin bukanlah nutrien penting, ia mempunyai beberapa manfaat kesihatan yang menjadikan ianya bernilai termasuk sebagai sebahagian daripada rutin tambahan harian. Ia melindungi sel-sel anda dengan memudahkan pergerakan lemak, bahan buangan, nutrien dan ion dalam dan di luar sel-sel, sambil mengekalkan struktur sel yang kuat untuk mengekalkan bentuknya.

Terdapat banyak faedah Lecithin, seperti:
  1. Memperbaiki fungsi otak. Nutrien utama yang terdapat dalam Lecithin adalah phosphatidylcholine, juga dikenali sebagai PC. PC adalah sebahagian daripada membran yang mengelilingi sel-sel anda dan badan anda memecahkan ia ke dalam choline, yang secara meluas dikenali sebagai penting untuk kesihatan otak anda. Choline adalah sangat penting untuk mencegah kehilangan ingatan dan khususnya mencegah kehilangan ingatan dari usia tua.
  2. Menggalakkan penurunan berat badan yang sihat. Lecithin mempercepatkan pemecahan lemak, membantu keseluruhan proses dan hasilnya boleh meningkatkan metabolisme. Ia telah digunakan agak berkesan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat untuk menggalakkan penurunan berat badan. Terbaik dari semua kerana ia adalah semulajadi, Lecithin membolehkan badan kita untuk mengurangkan berat badan dengan betul tanpa bergantung kepada ubat-ubatan yang boleh menyebabkan kemudaratan di kawasan-kawasan lain kesihatan kita.
  3. Merendahkan kolesterol. Manfaat Lecithin untuk menurunkan kolesterol yang terkenal kerana ia telah digunakan selama beberapa dekad dalam merawat pesakit dengan kolesterol tinggi. Ia mengawal aliran nutrien dalam dan di luar sel-sel anda dan mencegah pembentukan lemak pada dinding jantung, arteri dan otak dengan memecahkan lemak. Atas sebab ini, ia bukan sahaja faedah paras kolesterol, tetapi juga kesihatan kardiovaskular kita juga.
  4. Menghalang penyakit. Ada juga kajian yang kukuh yang menunjukkan manfaat peraturan sel lesitin juga mungkin mempunyai kesan yang besar ke atas otak dan memori fungsi, termasuk penambahbaikan mungkin untuk Alzheimer, dementia, amnesia dan banyak lagi.
  5. Penting untuk kesihatan hati. Doktor dan saintis telah dikenali untuk beberapa lama bahawa lesitin dan choline kedua-duanya adalah penting untuk fungsi hati dan kesihatan. Dengan mengekalkan lemak hati tersebar dalam air, lesitin dan choline boleh menghalang mereka daripada lemak terkumpul. Juga, kerana mereka mengawal aliran nutrien dalam dan di luar, mereka boleh dasarnya mengusir toksin dari hati anda sebelum mereka menyebabkan kemudaratan.

Bagaimana untuk Dapatkan Kelebihan Lecithin Tanpa Kesan-kesan sampingan

Terdapat tiga perkara yang perlu dicari apabila memilih makanan tambahan lesitin soya yang anda benar-benar perlu mematuhi jika anda mahu hanya kualiti yang terbaik tanpa kesan sampingan negatif.
  1. Pilih soya yang mematuhi garis panduan yang ketat bagi keracunan. Tahap racun perosak yang tinggi pada tanaman soya banyak jadi untuk mengelakkan masalah kesihatan yang berpotensi bahan kimia berbahaya menyebabkan anda perlu sentiasa memilih pengilang yang mematuhi Amalan Perkilangan Baik bagi produk makanan manusia seperti yang ditubuhkan oleh FDA Amerika Syarikat, Suruhanjaya Eropah dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia CODEX.
  2. Pastikan soya yang dibersihkan dengan air. Kajian telah menunjukkan bahawa soya beralkohol mengandungi toksin dan oestrogens tumbuhan yang boleh mengganggu kitaran haid, menyebabkan kanser payudara, merosakkan tiroid, testosteron yang lebih rendah dan menyebabkan masalah prostat serta menjadi sukar untuk dihadam. Penapaian soya secara mendadak mengurangkan risiko-risiko ini tetapi masih mengekalkan semua nutrien yang baik diperlukan untuk menjadi lebih sihat.
  3. Semak bahawa soya tidak diubahsuai secara genetik. Organisma yang diubahsuai secara genetik (GMO) menimbulkan risiko kesihatan yang besar dan malangnya, soya adalah salah satu tanaman yang paling mungkin untuk diubah suai. Kesan jangka panjang tidak diketahui dan terdapat peningkatan risiko toksin tersembunyi atau interaksi dengan lain-lain nutrien yang anda tidak boleh meramalkan. Terdapat juga tiada keperluan label supaya anda benar-benar tidak tahu apa yang anda telah mendapat. Apabila anda menganggap bahawa satu daripada empat produk makanan GMO, anda benar-benar mempertaruhkan kesihatan anda dengan memilih makanan yang telah diubah secara genetik. Mendapat manfaat lesitin soya, sentiasa memeriksa bahawa sumber soya tidak diubahsuai secara genetik.
Kepentingan Lecithin :

Asasnya, lecithin berfungsi sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin :

Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
Kolin – satu komponen neurotransmitter.
Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

Kegunaan Lecithin :

PALING UTAMA
  • Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  • Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  • Membantu kawal paras triglycerides.
  • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.
PENTING UNTUK FUNGSI OTAK
  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb.
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecithin.
  • Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecithin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecitin.
UNTUK KAUM TUA
  • Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua.
  • Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb.

UNTUK PENGHADAMAN
  • Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman
UNTUK SEL
  • Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel.
  • Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita
UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)
  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.

Kita sudah ketahui Lecithin boleh membantu untuk penurunan berat badan yang sihat serta merendahkan kolestrol. Bagaimana pula dengan Omega Guard? Diketahui Omega Guard adalah sumber asid lemak Omega-3 yang paling tinggi.


Hubungan antara Omega 3 dan berat badan yang terbukti - jika kita mahu untuk menurunkan berat badan dengan cara yang lebih mudah, pastikan kita memasukkan sumber asid lemak omega-3 minyak dalam diet kita.

Pertama, kita perlu tahu bahawa asid lemak omega-3 dan kehilangan berat badan amat berkaitan. Dalam entri ini, kita akan mengetahui bagaimana memakan makanan yang tinggi kandungan minyak omega-3 akan membantu kita membakar lebih banyak lemak badan.
Kedua, kita akan mengetahui mengenai kelebihan daripada omega-3 yang berfaedah dan berkaitan dengan berat badan.

Secara hakikatnya, kita seperti kebanyakan orang. Mudah keliru dengan maklumat yang ditanam sebati dalam diri kita oleh media massa bahawa kesihatan boleh dirosakkan dengan diet 'rendah lemak'. Tetapi kita perlu faham bahawa tidak mudah untuk mencapai berat badan dan tubuh badan idaman kita tanpa kita memberikan sumber nutrien yang tubuh badan perlukan iaitu minyak Omega-3. Itulah sebabnya adalah sangat penting untuk mengetahui tentang sebab-sebab mengapa kita perlu memasukkan sumber lemak baik terutamanya minyak omega-3 ke dalam diet makanan kita. Maklumat ini harus boleh diakses oleh sesiapa sahaja tetapi malangnya ia tidak.

Terdapat kajian mengenai banyak faedah omega-3, terutamanya yang melibatkan omega-3 dan penurunan berat badan. Seperti yang kita akan ketahui nanti, asid lemak Omega-3 tidak hanya membantu sebaliknya mereka lebih diperlukan dalam pembakaran lemak dan berat badan.

Kenapa?

Kerana asid lemak omega-3 adalah asid lemak yang penting untuk fisiologi normal tubuh badan kita. Tubuh kita tidak boleh menghasilkan asid lemak Omega-3 sendiri, jadi kita perlu mendapatkan mereka daripada makanan atau makanan tambahan.


Ini adalah apa penyelidikan perubatan pepejal telah terbukti mengenai minyak Omega-3. Mereka membantu mengurangkan kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi dan merupakan bantuan yang sangat berharga dalam banyak penyakit seperti:
  • diabetes
  • sindrom usus (IBS)
  • artritis reumatoid
  • masalah kulit
  • osteoporosis
  • kemurungan
  • ADHD (perhatian defisit hiperaktif gangguan)
  • asma
  • pelbagai jenis kanser (terutamanya payudara, kolon dan prostat kanser).

Oleh kerana kita sedang memberi tumpuan kepada kehilangan berat badan lebih mudah dengan bantuan asid lemak omega-3, di sini adalah apa yang kita perlu tahu mengenai

Omega 3 dan Manfaat kepada Berat Badan:
  • Kandungan asid lemak Omega-3 EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic) menurunkan paras insulin kita, jadi apa-apa kalori tambahan yang kita makan akan dibakar untuk tenaga, bukannya disimpan sebagai lemak badan
  • Omega 3 minyak adalah anti-lipogenic (blok penyimpanan lemak dalam badan anda) dan meningkatkan kadar metabolik anda, jadi anda membakar lemak badan lebih cepat
  • Omega tiga asid lemak menyekat pengeluaran kortisol, hormon yang berkaitan dengan tekanan lemak simpanan yang juga menyebabkan anda menyimpan vs membakar kalori tambahan
  • Asid lemak omega-3 telah terbukti untuk meningkatkan aliran darah ke otot semasa bersenam, sekali gus meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lebih banyak lemak
  • Diet yang kaya dengan minyak omega-3 meningkatkan tahap gula dalam darah (hipoglisemia) dan hasilnya, kita mempunyai lebih banyak tenaga untuk menjalankan urusan seharian
  • Asid lemak omega-3 meningkatkan fungsi hati - organ lemak pengurusan anda
  • Sebagai nota sampingan, selain daripada faedah di atas Omega 3 asid lemak, terdapat beberapa faedah penting asid lemak lain yang anda perlu mengambil kira:
  • Omega-6 asid lemak GLA (asid gamma-linolenik) meningkatkan tahap serotonin - bahan kimia otak yang membuat anda makan kurang menurunkan selera makan, rasa penuh & berpuas hati lagi, dan kurang cenderung untuk overindulge
  • Tonaline atau CLA (asid linoleik conjugated), asid lemak yang berlaku kurang dan kurang dalam daging dan produk tenusu hari ini, meningkatkan kadar di mana badan anda membakar deposit lemak dan membantu anda berkembang atau mengekalkan jisim otot anda.
Seperti yang kita telah baca, terdapat sambungan penting antara Omega 3 dan berat badan yang kita yang tidak harus diabaikan.

Sumber asid lemak Omega-3 terbaik? Semestinya Omega Guard. Kerana terdapat pelbagai keistimewaan Omega Guard Shaklee
  • Melindungi Jantung anda ~Ia membekalkan asid lemak omega -3 berpotensi ultratulen dgn spektrum penuh bergred farmaseutikal
  • Membantu mengurangkan risiko sakit jantung ~satu penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan asid lemak omega -3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
  • Ultratulen dan bergred Farmaseutikal ~Omega Guard dihasilkan melalui satu proses penyulingan proprietari 3 molekul yg memekatkan asid lemak omega -3 yg bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bhn2 berbahaya seperti merkuri dan plumbum yg terdpt dlm ikan
  • Minyak Ikan terbaik di dunia~mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA,DHA,ALA dll. EPA menyihatkan jantung dan sendi,DHA penting bagi perkembangan dan fungsi2 otak.

Selain tu, Omega Guard juga berdiri di atas standard yang bertaraf antarabangsa dengan
  1. Omega Guard Shaklee dihasilkan menerusi kaedah teknologi terkini iaitu ultratulen bergred farmaseutikal. Maksudnya ia melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul yg dpt memekatkan asid lemak Omega3 paling tulen.
  2. Teknologi ini dapat menyingkirkan bahan-bahan berbahaya yg terdapat dalam ikan seperti plumbum, arsenik, merkuri, etc. Kebanyakan jenama lain hanya menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Kaedah ini bukan hanya memusnahkan sesetengah nutrient malah tidak boleh menapis kandungan logam yg membahayakan kesiahatn seperti plumbun,merkuri,etc . (Info tambahan didapati daripada nutrionist Shaklee, katanya tak semua pengeluar minyak ikan menggunakan penyulingan proprietari tiga molekul. Kalau ada pun hanya penyulingan 1x atau 2x sahaja. Kenapa? Sebab penyulingan proprietari tiga molekul ni merupakan satu proses yang mahal. Shaklee sahaja yg melalui penyulingan 3x sbb nak berikan yg terbaik utk pembeli2nya)
  3. Omega Guard Shaklee tidak diekstrak dari minyak hati ikan kerana di hati lah terdapat kandungan toksik tinggi
  4. Minyak ikan Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk seperti sardin, mackerel, herring dan anchovies. Kalau kita rujuk jenis2 ikan dan tahap merkurinya, ikan-kan yg digunakan oleh Shaklee adalah ikan yg tahap merkurinya terendah. Dan kajian juga menunjukkan bahawa ikan air laut sejuk mengandungi asid lemak tidak tepu yg sangat tinggi berbanding ikan lain..Ditambah dgn proses penyulingan 3x, Omega Guard memang terbaik.
  5. Omega guard (minyak ikan) Shaklee lengkap dgn 7 jenis asid lemak omega 3 yg perlu oleh badan iaitu DHA, EPA, HPA, ETA, SDA, DPA. Badan kita tak mampu menghasilkan asid lemak perlu ni utk proses metabolisme,etc.. Jadi kena dapatkan dari sumber makanan dan suplemen EPA
  6. Satu sajian Omega guard Shaklee (Recommended daily serving is 3 capsules) membekalkan 900mg asid lemak omega 3 yg perlu ie EPA dan DHA. Berdasarkan jadual dibawah, kandungan EPA dan DHA didalam Omega Shaklee antara yg tertinggi berbanding jenama lain


Berminat boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut.


Credit to : http://www.cantiksihatsemulajadi.com